پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • پلیس در حال انجام وظیفه/ به ترک فعل ۳۲ دستگاه مسئول درباره حجاب رسیدگی خواهد شد؟+ فیلم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 365546
    تاریخ انتشار: 26/بهمن/1402 - 13:12

    حواشی اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر/سیمرغی که از شانه سینما پرید

    اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با حواشی مختلفی همراه بود‌، اما یکی از اتفاقات متن این مراسم که قطعا اهمیت بیشتری دارد حذف سیمرغ فیلمنامه و اکتفا به یک دیپلم افتخار در این بخش بود.

    حواشی اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر/سیمرغی که از شانه سینما پرید

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از  فارس ـ : «چقدر فیلمو کش دادن حوصلمون سر رفت نشد تا آخر فیلم بشینیم.»،‌ «فیلم بد نبود اما خیلی الکی طولانی شد.» این جمله‌های احتمالی مخاطبان یک فیلم سینمایی است، آثاری که به اعتقاد منتقدان اغلب به دلیل نداشتن فیلمنامه خوب پرداخت خوبی هم ندارند.

     

     

    یکی از جلوه‌های اهمیت به فیلمنامه در سینمای ایران سیمرغ این بخش در جشنواره فیلم فجر است،‌ سیمرغی که در این دوره از جشنواره اهدا نشده و هیئت داوران به انتخاب یک دیپلم افتخار در این بخش اکتفا کردند.
    در حالی این اتفاق رخ داده است که سینمای ایران قصد رسیدن به کیفیت سینمای جهانی را دارد و در آثار سینمایی استاندارد دنیا به اندازه تمامی مراحل ساخت فیلم هزینه و زمان صرف نوشتن فیلمنامه می‌شود.
    پیش از این سیمرغ فلیمنامه در تمامی ادوار جشنواره فیلم فجر جز 3 دوره اول،‌ سوم و ششم اهدا شده و از زمان حرفه‌ای شدن این جشنواره تا کنون این جایزه جزء جوایز اصلی فیلم فجر شده است.
    در این دوره از جشنواره بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»، علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان» و محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده بودند.
    انتخاب‌های حاشیه‌دار توسط هیئت داروان یکی از نکات مطرح شده توسط منتقدان در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود، اهدا جایزه کارگردانی به فیلمی که مورد انتقاد اصحاب رسانه بود جزئی از این اتفاق است.
    عده‌ای عدم اهدا جایزه معتقدند که « وقتی فیلمنامه خوبی در آثار جشنواره فیلم فجر وجود نداشته اهدا سیمرغ آن مساوی با کاهش اعتبار این جایزه است.»
    در مقابل کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ای نوشته است که « آیا بهترین فیلم جشنواره با فیلمنامه‌ای بد انتخاب شده است؟»
    هالیوود به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصادیق صنعت سینما در جهان برای ارتقاء سطح کیفی آثارش راه‌های مختلفی را طی کرده است.
    برای مثال در سینمای آمریکا 4 جایزه بزرگ برای فیلمنامه وجود دارد؛‌ جایزه بهترین فیلنامه که توسط انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا اهدا می‌شود، جایزه بهترین فیلمنامه اصلی و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در اسکار و جوایزی مانند جایزه فیلنامه نویسی انجمن بفتا همه و همه تلاشی هستند تا جایگاه فیلمنامه را در صنعت سینما ارتقا دهند.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما